Voor wie?
Ieder kind leert op zijn eigen tempo en niveau, maar soms gaat het leren moeizaam en is het niet duidelijk waarom of blijven resultaten achter. Met een didactische toetsing brengen onze RT-specialisten zorgvuldig in kaart op welk niveau hij of zij functioneert. Dit onderzoek biedt helder inzicht in de didactische leeftijd en kan de basis vormen voor effectieve begeleiding.
Wat is het?
Tijdens een didactisch onderzoek meten we met speciaal testmateriaal op welk vaardigheidsniveau een kind zich bevindt. Zo ontdekken we wat een kind kan. We kunnen de volgende basisvaardigheden onderzoeken:
- Rekenen (automatiseren en vaardigheden)
- Spelling (werkwoordspelling en spelling algemeen)
- Lezen (technisch lezen en begrijpend lezen)
Hiermee bepalen we de didactische leeftijd en zien we of uw kind op niveau functioneert of juist extra uitdaging of ondersteuning nodig heeft.
Waarom het werkt
Het didactisch onderzoek wordt uitgevoerd door een ervaren RT’er (remedial teacher) of een RT’er met een specialistische achtergrond. We werken in een vertrouwde omgeving en zorgen dat een kind op zijn gemak is. Tijdens één of meerdere sessies wordt gewerkt met de tests die zijn besproken op basis van de intake. Onze RT’er kijkt niet alleen naar de resultaten, maar ook naar hoe uw kind tot antwoorden komt.
Na afloop wordt er een gesprek ingepland en ontvangt u een rapportage met:
- De didactische leeftijd van uw kind
- Inzicht in sterke kanten en leerpunten
- Aanbevelingen voor begeleiding of verder onderzoek.
Zo weet u precies wat uw kind nodig heeft om verder te groeien. Dat heeft weer zijn weerslag op school en het zelfvertrouwen.
Door onze samenwerking met Op Maat Diagnostiek & Behandeling, hebben wij directe ondersteuning van – en toegang tot psychologen en orthopedagogen. Zij staan onze RT’ers bij wanneer er aanvullende vragen zijn en kunnen aanvullend onderzoek doen gericht op leerproblematiek of sociaal emotionele ontwikkeling wanneer dit passend is.



